האם גיבוש עובדים נחשב להוצאה מוכרת?

האם גיבוש עובדים נחשב להוצאה מוכרת

אירוע לגיבוש העובדים הוא משהו שקיים היום בלא מעט חברות. יש הבנה שכשיש אנשים שעובדים ביחד, צריך להוציא אותם מידי פעם מהשגרה ולגרום להם לעשות ביחד דברים שהם לא עושים ביום יום (וכן, תתפלאו לדעת אבל יש אפילו חברות שמגדילות ועושות ומפנקת את העובדים עם דילים משתלמים לחו״ל, אבל זה באמת לחברות יוצאות דופן). כל תהליך הגיבוש הזה והחיבור בין העובדים גורם להם להכיר האחד את השני טוב יותר, הם מגובשים יותר, והפריון בעבודה גדל בהתאם.

כמו שהבנו, יש חברות שמשקיעות סכומי כסף אדירים על ימי גיבוש לעובדים (במיוחד אלה שמוציאות את העובדים לטיסות, אך לא רק), והשאלה היא האם העלויות הללו נחשבות להוצאה מוכרת או שלא. יש מקומות עבודה רבים שהתשובה לשאלה הזו יכולה להכריע האם יהיו ימי גיבוש לעובדים או שלא, אך מסתבר שהעניין הרבה יותר סבוך ומורכב בעיני רשויות המס.

טובת הנאה

השאלה הרבה יותר מורכבת בגלל עניין נוסף. הרי גיבוש עובדים הוא יום בו העובדים נהנים שלא במסגרת העבודה, ואם המעסיק משלם את זה יכול להיות שזו היא טובת הנאה. על טובת הנאה כמו על שכר צריך העובד לשלם לביטוח לאומי ומס הכנסה, ויש עובדים שיעדיפו בשל כך לוותר על גיבוש כזה. העניין הופך לעוד יותר מורכב בגלל שיש חברות שמכריחות את העובדים לצאת לימי גיבוש. מי שמוותר על יום גיבוש כזה נעשה שימוש ביום חופש שלו, אז במצב כזה, האם זה נחשב לטובת הנאה או לחלק מהעבודה?

טובת המעביד צריכה לגבור על טובת העובד.

התשובה לזה בסופו של דבר היא האם טובת המעביד גוברת על טובת העובד או להיפך, או במילים אחרות, האם התועלת שמופקת מיום כזה היא תועלת שבסופו של דבר חוזרת למעביד או שהיא רק של העובד. לשם כך, רשות המיסים קבעה כמה קריטריונים שצריכים להיות ביום כזה וכך ניתן להוכיח שטובת המעביד גוברת על טובת העובד:

  • תשלום על יום עבודה – יום גיבוש כזה צריך להיות יום עליו משולם יום עבודה מלא מצד המעסיק.
  • רק העובד – באירוע כזה העובדים צריכים להיות לא זכאים לצרף אליהם את בן או בת זוגם
  • זמן הפעילות – ימי הגיבוש צריכים להיות ימים שנערכים באמצע השבוע, במהלך ימי העבודה השבועיים ולא אחרים.
  • הפעילות צריכה להיערך בתוך שטח מדינת ישראל.
  • צרכי עבודה – החברה צריכה להוכיח שזה חלק מצרכי העבודה, שמדובר על חברה שיש בה עבודת צוות ושגיבוש של העובדים הוא הכרחי.
  • הלו"ז של הפעילות נקבע על ידי המעסיק.
  • ההחלטה על האירוע היא של המעסיק והעובדים הם בגדר מוזמנים לאירוע מטעמו.

לסיכום

במידה וכל הפרמטרים הללו מתקיימים, אז פעילות גיבוש כזו אמורה להיחשב כהוצאה מוכרת, ועדיין, אם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם עומדים בקריטריונים אתם צריכים להתייעץ עם רואה חשבון.

אין כמו פעילות גיבוש של עובדים בשביל להגביר את האפקטיביות שלהם בעבודה ובשביל להפוך אותם לעובדים טובים וראויים יותר. אך עדיין, מסתבר שצריך לשכנע את רשויות המס באופי האירוע.

אהבתם? שתפו לחברים >

בטא-ישראל

בטא-ישראל

יכול להיות שיעניין אותך גם